הכירו את: שרירי הליבה

אם עשיתם אי פעם פילאטיס, יוגה, אימון גופני מקצועי, או שפשוט התעניינתם באיך הגוף עובד - בוודאי נתקלתם במושג "שרירי הליבה" (Core Muscles), שרירים שנמצאים במרכז הגוף ואחראים על תנועה מתואמת ויציבה של הגוף כולו והגב בפרט.

אם עשיתם אי פעם פילאטיס, יוגה, אימון גופני מקצועי, או שפשוט התעניינתם באיך הגוף עובד - בוודאי נתקלתם במושג "שרירי הליבה" (Core Muscles), אותם שרירים "קסומים" הנמצאים במרכז הגוף האחראים על תנועה מתואמת ויציבה של הגוף כולו והגב בפרט.

בואו נכיר אותם קצת:

ראשית, שרירי הליבה הם שרירים המקיפים את חלל הבטן מכל כיווניו: מקדימה ובצדדים מצויים שרירי הבטן (להם 4 שכבות שונות), מאחור שרירי הגב והישבן ובפרט השרירים העמוקים של הגב התחתון (המפורסם שבהם - ה-Multifidus), מלמעלה מצויה הסרעפת (שהיא למעשה שריר בצורת כיפה או מצנח המפריד בין בית החזה לחלל הבטן), ומלמטה מצויים שרירי רצפת האגן.

השרירים הקדמיים הם שרירים שמקבלים תשומת לב רבה מצד מתאמנים (שרירי הבטן - מי לא רצה להכניס את הבטן לקראת הקיץ?), אך לעיתים לא באופן הנכון. אחד השרירים השטחיים המצוי מקדימה נקרא הישר-הבטני (Rectus Abdominis) והוא זה שיוצר את ה"קוביות" בבטן. הקוביות הן למעשה הצטלבויות גידיות על פני השריר, ולכולם יש אותן גם אם לא רואים אותן מבחוץ (כן, יש לכם ריבועים שם בפנים!). הרבה אנשים אוהבים לאמן את השריר הזה באמצעות כפיפות בטן אך מזניחים שליטה בשרירים נוספים החשובים לא פחות לבריאות הגב.

שריר חשוב שמצוי מאחור הישר הבטני ומהווה גם כן שריר ליבה, נקרא הרחב הבטני (Transversus Abdominis) ותפקידו למשוך את הבטן פנימה מקדימה אך גם מהצדדים. מעניין לדעת, כי שריר זה מחובר באמצעות רקמת חיבור עבה לשרירי הגב העמוקים מאחור - ובשילוב העובדה שהוא פרוס לרוחב הבטן ולא לאורך כמו הקודם, הוא מהווה ממש חגורה תומכת לגב שמסייעת בהפחתת עומסים, ייצוב תנועה בין חוליות, ושיפור התנועתיות של עמוד השדרה. את השליטה בשריר הזה לאו דווקא משיגים מכפיפות בטן, ומומלץ לתרגל במנחים מרובים ובצורות שונות ומגוונות.

שרירי הגב העמוקים מהווים חלק מהקיר האחורי של הליבה, וחלק חשוב מאוד שעוד מצוי במחקר רפואי רב ושנוי במחלוקת (נקראים Transversospinalis כקבוצה, אם כי מדובר במספר רב מאוד של שרירים). חוקר בשם McGill מציין עובדה מעניינת לגבי פעולתם לייצוב התנועתי של עמוד השדרה - והיא שפעולתם של השרירים העמוקים טובה יותר לייצוב תנועתי של חוליות עמוד השדרה מאשר פעולתם של שרירי הגב הגדולים יותר (זוקפי הגב), גם אם אלו פועלים בצורה מקסימלית.

מבלי להעמיס במידע אנטומי נוסף, ניתן לסכם ששרירי הליבה משפיעים על איזון לחצים הפועלים על עמוד השדרה ועל הלחץ התוך בטני, מקשרים בין פלג הגוף התחתון לעליון, אחראים ליציבות הגוף, ושומרים על איברי הבטן והאגן. הם קיימים אצל כולם ופועלים בצורה מאוד מתוחכמת. העניין הוא שבעקבות חוסר-אימון, בעקבות פציעות, ובעקבות כאבים - יכולה להיות הפרעה משמעותית בתפקוד שלהם, שתוביל בעצמה לבעיות נוספות במערכת התנועה. 

לכן ישנה חשיבות רבה לאמן את השרירים האלו ולהיות מודעים אליהם.

מילות המפתח בהקשר הליבה הן איזון, תיאום, וייצוב ורק על זה להוסיף חיזוק. לאדם לא מיומן, ייתכן ששרירי הליבה לא יעבדו באופן מתואם ובמידה הנדרשת לצורך פעולה מסוימת. ייתכן אף שתהיה פעילות יתר של השרירים בתגובה לפעולה, ואז, כפי שניתן לראות בתמונה השלישית - יכולים להיווצר עומסים עודפים על הגב ובכל מערכת התנועה.
 לעומת זאת, בתהליך אימון נכון ניתן לשפר את התפקוד של כל שרירי הליבה, כך שיהוו גורם חזק ויציב המשפיע לחיוב על כל התנועות בגוף.

כותב: ליאור ורדי, מנהל "אנרייזינג - אימונים ובריאות" - www.enrising.co.il

    הוסף תגובה חדשה

    Plain text

    Loading nanoRep Q&A and FAQ Software