נגישות פיזית

 

נגישות לאנשים עם מוגבלויות פיזיות
הנגישות לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, תבוא ליידי ביטוי בהתאמות בכיתות ומבני הלימוד אך גם בכל שירותי העזר והגישה כגון חניה, מדרכות שבילי גישה, מזנונים, חנויות, משרדים, מעונות, בריכה ועוד, זאת כדי לאפשר לאדם עם מוגבלות, שהייה בטוחה ושימוש בכל מרכיב הנדרש לו ללימודים.

נגישות לכבדי שמיעה וחרשים
האופן בו ליקוי השמיעה ישפיע על הסטודנט תלוי בגיל בו איבד את שמיעתו ובדרגה בה הוא שומע. סטודנטים אלו ישתמשו במכשור עזר ובאמצעים לשיפור האקוסטיקה כמו: מכשירי שמיעה, מכשירי FM, קריאת שפתיים, שפת הסימנים וכתיבה. מכשיר השמיעה מגביר את קול הדובר ויחד איתו את קולות הרקע. מערכת הFM מביאה את קול הדובר לאוזני השומע ומנטרלת את קולות הרקע. הדובר מרכיב מיקרופון ומשדר. והמשדר מביא את הדיבור על גבי גלי רדיו אל הסטודנט המרכיב את המקלט. 
מומלץ שמרצים יפנו לכיתה בזמן השיעור ולא יסתירו את הפה בזמן הדיבור. הדיבור צריך להיות לאט וברור, אין צורך להרים את הקול או להדגיש את ההיגוי. וכמובן לענוד את מכשירי הFM כאשר סטודנט פונה ומבקש.

נגישות ללקויי ראיה ועיוורים
מרבית לקויי הראיה אינם עיוורים לחלוטין, המגבלה בראייה יכולה להתבטא ברמות שונות של פגיעה בראייה ובשדה הראייה. מגבלת הראייה מגבילה לפעמים גם הגבלה בניידות. לאנשים עם לקויות ראיה, התאמות הנגישות יבואו ליידי ביטוי בשני אופנים:

  • העברת המידע – אמצעים חלופיים להעברת מידע ויזואלי לעיוורים ואפשרויות תצוגה נוחות יותר ללקוי ראיה - מכשור עזר כדומת טמ"ס (טלויזיה במעגל סגור המאפשרת העברת טקסטים, הגדלתם ושינויי גוונים בהתאם ללקות הראיה) מניעת סנוור ויצירת סביבת לימוד ועבודה מותאמים מבחינת תאורה. בשיעורים המבוססים על מצגות או כתיבה על הלוח, מומלץ לדאוג כי החומר יהיה נגיש באינטרנט.
  • אמצעי הכוונה והתראה – אמצעים ויזואליים ומישושיים שיסייעו לאדם עיוור ולקוי ראיה לנוע במרחבי האוניברסיטה או המכללה בבטחה ולכוון אותו באופן עצמאי יותר לכל מוקדי הפעילות הנדרשים לו.

שני המרכיבים הנ"ל מסיעים לרוב גם לאנשים עם לקויות למידה ואנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות.

Loading nanoRep Q&A and FAQ Software